onsdag 30. oktober 2013

Nytt eventyr!!

Unni har laget en flott eske med rekvisitter til et nytt eventyr vi skal jobbe med. Hun fortalte det for første gang for barna i dag. Her er eventyret hvis dere har lyst til å fortelle det hjemme også.

Den lille rød høna



Det var en gang en flittig liten rød høne. Hun bodde på en gård med en lat and, en lat
katt og en lat gris. En dag da den lille røde høna gikk omkring og lette etter en feit
meitemark fant hun noen hvetekorn.
”Disse hvetekornene vil jeg plante,” sa den lille røde høna.
”Hvem vil hjelpe meg å plante disse hvetekornene?” ropte den lille røde høna.
 
Ikke jeg,” kvekket anda, ”jeg har bedre ting å gjøre.”
Ikke jeg,” snøftet grisen, ”jeg har bedre ting å gjøre.”
Ikke jeg,” mjauet katten, ”jeg har bedre ting å gjøre.”
 
 
”Da planter jeg de selv,” sa den lille røde høna, og så gjorde hun det.
Når hvetekornene begynte å spire, ropte den litte røde høna, ”Se hveten jeg plantet
vokser!” ”Hvem vil hjelpe meg å stelle åkeren i sommer?”
 
Ikke jeg,” kvekket anda.
Ikke jeg,” snøftet grisen.
Ikke jeg,” mjauet katten.
 
 
”Da gjør jeg det selv,” sa den lille røde høna, og så gjorde hun det.
Hele sommeren stelte hun den voksende hveten. Hun sørget for at den fikk nok vann
og luket vekk ugress. På slutten av sommeren var hveten høyt og modent. ”Hvem vil
hjelpe meg å kutte hveten?” spurte den lille røde høna.
 
Ikke jeg,” kvekket anda.
Ikke jeg,” snøftet grisen.
Ikke jeg,” mjauet katten.
 
 
”Da gjør jeg det selv,” sa den lille røde høna og så kuttet hun hveten selv.
 
Til slutt var hveten kuttet og klar for å males. ”Hvem vil hjelpe meg å trille hveten til
mølleren?” spurte den lille røde høna.
 
Ikke jeg,” kvekket anda.
Ikke jeg,” snøftet grisen.
Ikke jeg,” mjauet katten.
 
 
”Da gjør jeg det selv,” sa den lille røde høna og trillet hveten til mølleren.
Da hun kom tilbake med melet spurte hun, ”Hvem vil hjelpe meg å lage melet til
brød?”
 
Ikke jeg,” kvekket anda.
Ikke jeg,” snøftet grisen.
Ikke jeg,” mjauet katten.
 
 
”Da gjør jeg det selv,” sa den lille røde høna og det gjorde hun.
Etter en stund var brødet klar til å stekes. ”Hvem vil hjelpe meg å steke brødet?”
spurte den lille røde høna.
 
Ikke jeg,” kvekket anda.
Ikke jeg,” snøftet grisen.
Ikke jeg,” mjauet katten.
 
 
”Da gjør jeg det selv,” sa den lille røde høna og det gjorde hun.
Da brødet var ferdig stekt tok hun det ut av ovnen. Hun la det på en rist for å avkjøle
det, og da brødet var avkjølt spurte hun, ”Hvem vil hjelpe meg å spise brødet?”
 
Jeg vil,” kvekket anda.
Jeg vil,” snøftet grisen.
Jeg vil,” mjauet katten.
Å nei, det vil dere ikke!” sa den lille røde høna.
 
 
”Hvem plantet kornet og stelte åkeren? Det gjorde jeg!”
”Hvem kuttet hveten? Hvem tok hveten til mølleren? Det gjorde jeg!”
”Hvem trillet melet hjem og bakte brødet? Det gjorde jeg!”
”Jeg lagde det selv, så mine tre kyllinger og jeg skal spise brødet.”
Det gjorde de!

 
HUSK TEDDYBJØRNFEST I MORGEN 9. 15 !
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.