torsdag 5. mars 2015

Revemor på rusletur

Det er vår, og i dag var det rusletur til Solbærjordet som stod på planen. Perioden vi nå er inne i vil bære preg av fagområde "Natur, miljø og teknikk". I tillegg fortsetter vi prosjektet vårt "Fire elementer", der VANN er i fokus i mars og april.
 
Alltid godt å ha en venn som en kan holde i handa når vi skal på rusletur. 
Rett før vi skulle ut av porten fikk vi øye på et ekorn!
Slik ser et ekorn ut! Søt ikke sant? (Bildet er hentet fra nettet)
Godt å komme oss ut i skogen.
Vi hørte mange lyder: fly, sykebil, fugler...... og barna fra liten base som var på tur til Skogshytta:)
Hva har skjedd med vannet?
"Det har fryse til is"
"Isen er glatt"
"Vannet har blitt hardt og stivt"
"Vannet fryser til is når det er kaldt" 
"Når vi tråkker på isen sprekker den"
"Det er vann under isen"
"Under denne isen er det lite vann, under isen der borte er det mye vann, det kan jeg se" 
"Se det er mønster på isen"
"Når jeg plukker på den kan jeg ta ut isflak" 
"Når jeg holder isen smelter den"
"Isen smelter og blir til vann"
"Når jeg har votten på smelter isen seint. Når jeg tar av votten og holder isen i handa smelter isen fort. Det er fordi hånda mi er varm" 
"Når jeg banker på isen med pinnen knuser isen!"
"Vannet tyter opp!" 
"Se, jeg er en bukk!"
"Den mystiske pakka"
I dag hadde vi med oss "en mystisk pakke". Alle barna fikk lytte på "pakka" også skulle de tenke inni seg hva slags lyd det var.
 
Alle fikk lytte..... Da alle var ferdige skulle vi si i kor hva vi hørte i "den mystiske pakka":
VANN!!!!! ropte barna. 
Ganske riktig:)
Inne i "den mystiske pakka" var det en flaske med vann.
"Det var sånn plopp-lyd"
"Det høres ut som dråper"
"Vann kan lage lyd!"
"Det var en lav lyd"
 
Vi gleder oss til å finne ut mer om VANN!

 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.