torsdag 27. februar 2014

Bamselabb forbereder seg til Fastelavn

Vi har oppdaget at fastelavn nærmer seg. I noen butikker har vi sett fastelavnsris - kvister med fjær på. Noen kommer også kanskje til å bake hveteboller på søndag. Disse bollene spises med krem og melisstrøssel på toppen:) Vi har pratet litt om fastelavn i samlingene, og laget vår egen fastelavnsris.
 Vi hadde ikke fjær, men fant ut at silkepapir egnet seg også godt.
Kvistene hadde vi plukket i skogen tidligere denne uka.
"Her er alle regnbuens farger".
 Vi festet silkepapiret fast i kvistene med tynn ståltråd i gull. Du kan tro det blei fint:)
 Det er litt vanskelig å tvinne tråden rundt kvistene. Vi motiverte hverandre underveis.
"Øvelse gjør mester, bare se på Ester"
 "Jeg synes den blei fin jeg"
 "Se, det blåser i fastelavnsriset"
 Vi tar en titt i boka vår - hva er så fastelavn?
Ungene har svaret:
"Fastelavn er et tre man pynter på"
"Fastelavn er nesten ved påske"
"Fastelavn er alltid på en søndag"
"Da spiser vi boller med krem og melis på"
"Fastelavn synes jeg er et rart navn"
"Jeg tror ordet fastelavn betyr før påske
"Jeg vil ikke faste for da blir jeg veldig sulten"
"Jeg gleder meg til påske for det er gøy"
 Så gleder vi oss til fastelavnsboller:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.